Noua comunicare pentru dezvoltarea bazată pe cunoaștere
[Sursa: Fundaţia pentru Dezvoltare Bazată pe Cunoaştere Bucureşti, Adaptare/ preluare pentru Domeniul ENERGIE- EDUCAȚIE / I. Gâf-Deac, -Teoria şi practica învăţării online – la distanţă: Suport pentru situaţiile pandemice, Editura Tarabostes, București, 2020]
- Revoluţia comunicării / Online
Educația/ învăţarea „online” este considerată o altă paradigmă în peisajul educaţional mondial.
- Harasim (2000)[1] de la TeleLearning Network of Centres of Excellence of Canada[2] consideră că revoluţia comunicării este continuă şi mai dinamică începând cu ultimele două-trei decenii ale secolului XX.
Anul 1969 marchează începuturile pentru noile tehnologii avansate de comunicare iar 1983 evidenţiază începuturile pentru noile modele de săli de curs. De la primul program online de educaţie în 1982 se ajunge în 1996 să fie lansat conceptul de „universitate virtuală”.
Perspectiva istorică semnalează momente esenţiale ale evoluţiei tehnologiilor de comnicare după cum urmează:
1861 – telegraful;
1875 – telefonul;
1919 – radio;
1926 – comunicarea la lungă distanţă (peste mări);
1948 – emisiunea de TV (prin cablu);
1961 – comunicarea prin satelit;
1969 – începuturi pentru tehnologii avansate de comunicare:
1971 – e-mail;
1971 – conferinţa prin computer;
1978 – buletine interacţionate de conducere;
1989 – internet;
1992 – web.
1970 – cursuri oferite suplimentar prin e-mail şi videoconferinţe pe computer;
1981 – Primul curs Online (Adult Education);
1982 – Primul program Online (Executive Education);
1983 – începuturi pentru noi modele de săli de curs:
1985 – înfiinţarea reţelelor naţionale pe domenii de educaţie şi cunoaştere pentru copii;
1987 – înfiinţarea reţelelor electronice de învăţare;
1988 – scrierea electronică la rezidenţă.
1984 – Primul curs online „undergraduate” în clasă virtuală;
1986 – Primul curs online „graduate” în amfiteatre virtuale;
1989 – Prima gamă agregată de cursuri online în „open university” şi primul program online „degree”;
1993 – Primele reţele naţionale educaţionale de teleînvăţare;
1996 – Apariţia universităţilor virtuale (virtual U)
etc.
- Statistici pe plan mondial în timp real și înscrierea în sensurile și tendințele de neoprit progres comunicațional
Un recurs la statistici în timp real pe plan mondial (exemplu preluat pentru/ în ziua de 19 octombrie 2020)[3] evidențiază, în principal, următoarele:
- Populaţia lumii curente (la nivel mondial) atinge cifra de aproape 7,820 miliarde
- Se constată că au loc cca. 30 milioane naşteri / an iar decesele ajung la 50-51 milioane persoane/ an.
- Din cauza bolilor transmisibile mor cca. 10,5 milioane de oameni/ an, la care se adaugă aproape 860 mii de sinucideri/ an și 1,1 milioane decese cauzate anual de traficul rutier.
- Așadar, creşterea populaţiei pe întreg globul pământesc ajunge la 65 până la 75-80 milioane persoane / an (în valoare absolută în cca. 12-13 ani populația Pământului crește cu aproximativ 1 miliard de locuitori).
- Cheltuielile zilnice ale guvernelor lumii în acordarea asistenţei medicale sunt în jur de 7 miliarde USD, pentru educație de cca. 4,8 miliarde USD iar cele militare ating cca. 2,2 miliarde USD.
- Anual sunt fabricate cca. 60 milioane automobile, 140 milioane biciclete și sunt vândute aproape 310 milioane calculatoare.
- Un număr de 2,4 milioane de titluri de cărți sunt publicate anual, iar zilnic apar aproape 219 milioane de ziare, se vând 340 mii televizoare/ zi și peste 3,3 milioane de telefoane mobile / zi.
- Pe plan mondial aproape 4,8 miliarde de oameni sunt utilizatori de internet, sunt trimise cca. 150 miliarde de mesaje e-mail pe zi, iar căutările într-o zi pe rețeaua Google se ridică la cca. 4,5 miliarde.
- La acest proces de comunicare se adaugă aproximativ 3,6 milioane de postări scrise zilnic pe bloguri și 400 milioane de mesaje / zi în sistem tweeter.
Așadar, Noua comunicare, inclusiv pentru învățare, instruire, educare/ educație, se derulează în condițiile în care pe plan mondial 4,8 miliarde de oameni din 7,82 miliarde total sunt utilizatori de internet, când zilnic se vând peste 3,3 milioane de telefoane mobile și cca. 340 mii televizoare, iar în mod obișnuit zilnic se transmit peste 150 miliarde de mesaje e-mail, căutările într-o zi pe rețeaua Google se ridică la peste 4,5 miliarde, la care se adăugă aproximativ 3,6 milioane de postări scrise zilnic pe bloguri și peste 400 milioane de mesaje / zi în sistem tweeter.
Avem nevoie de mai multă conversație în autonomie, de înțelegerea lumii în care trăim.
Salvarea provine din avantajele competititive pe care să le dobândim în raport cu toți ceilalți din jurul nostru.
Competență, profesionalism, realism angajament, fermitate, înțelegerea deplină a lumii în care trăim, umanism și solidaritate.
Acestea sunt cerințele pentru reușite.
[1] Harasim, L.,- Outline Education as a New Paradis in Learning – 16th Annual Conference an Distance Teaching and Learning, Wisconsin University, August, 2000
[2] Harasim, L., – Learning Networks: a Field Guide to Teaching and Learning Online, MIT Press, Cambridge, 1995
[3]https://www.worldometers.info/ro/ (19 octombrie 2020)